14 januari 2012

Livet måste ha en mening

Vi som levde i koncentrationslägren
       minns dem som gick runt
            och tröstade andra,
        gav bort sin sista bit bröd.
     De kanske inte var så många,
              men de är ett bevis
på att allt kan tas ifrån en människa
utom en sak: friheten att välja attityd
            i varje given situation.

                (Victor Frankl)


Jag brukar skoja och säga att jag nog varit judinna i ett tidigare liv eftersom jag är så intresserad och berörs så av allt som har med förintelsen att göra. Citatet ovan finns i Victor Frankls bok "Livet måste ha en mening". Kort och gott kan man säga att Frankl menar att en människa kan genomgå vilket lidande som helst bara lidandet får en mening. Själv levde han som fånge i Auschwitch i tre år så jag tror att han vet vad han talar om. Till utbildning är han psykiater. När han tillfångatogs hade han utarbetat en teori om det jag skrev ovan, bara lidandet får en mening så kan en människa genomgå vad som helst. Nazisterna brände dock upp hans livsverk. Victor gjorde då det valet att prova teorin i verkligheten i Auschwitch. Det visade sig att han hade rätt. Människor som tappade hoppet dog, ibland under loppet av några dagar. Andra kunde överleva där det mänskligt sett inte borde vara möjligt.
Jag rekommenderar varmt denna bok. Den ger oss hopp.

Allt gott, Cia

3 kommentarer:

  1. Cia, jag har läst boken och brukar i min undervisning nämna hans bok och tankar. Han skriver mycket tänkvärt!

    Kram, Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt och höra! Har svårt att tänka mer mig mer evidensbaserad litteratur!

      Kram

      Radera
  2. Ja, den boken är verkligen "din" bok! Kram, min fina vän!

    SvaraRadera